Zdecydowanie zbyt wiele osób zakłada, że zarządzanie i przywództwo to łatwe role. Myślą, że wystarczy usiąść za biurkiem i mówić ludziom, co mają robić.
Jest to dość sprawiedliwe, ale jeśli robisz tylko to i nic więcej, szybko zdasz sobie sprawę, że robisz coś bardzo złego.
Widzisz, twoi pracownicy to istoty ludzkie i mają prawo być traktowani jako tacy. Jeśli chcesz wydobyć z nich to, co najlepsze, musisz pokazać im, że ich szanujesz, wspierasz i zapewniasz im odpowiednie środowisko, w którym mogą się rozwijać. Po prostu szczekając rozkazy i mówiąc ludziom, aby zrobić to, co mówisz, to nie będzie działać zbyt dobrze dla Ciebie.
Istnieją różne rodzaje przywództwa, ale ważne jest, aby faktycznie wiedzieć, co to jest przywództwo, zanim zagłębisz się w ten rodzaj roli. Sprawdź ten film, który wyjaśnia przywództwo w ciekawy sposób.
Rola lidera polega bardziej na prowadzeniu i coachingu. Chodzi o to, aby pomóc pracownikom zrozumieć ich cel w pracy i wspierać ich w ich roli. Jeśli oczekujesz od nich, że będą siedzieć przy biurku i nie wychylać się, aż do 17:00, nie stworzysz im optymalnego środowiska, w którym będą czuli się zaangażowani, a nawet szczęśliwi w swojej roli.
Wysokiej jakości lider rozumie, czego potrzebują jego pracownicy i robi to poprzez zrozumienie ich osobowości. Nie ma dwóch takich samych pracowników i trzeba do nich podejść w sposób, który odpowiada ich osobowości i temu, jak najprawdopodobniej zareagują. Chodzi również o zrozumienie, że jeśli chcesz, aby ludzie reagowali prawidłowo, musisz traktować ich z szacunkiem i sprawiedliwie. Nie jest dobrze dawać jednemu lub dwóm pracownikom więcej pracy niż wszystkim innym i oczekiwać, że nie będą tego kwestionować.
Lider wydaje polecenia do pewnego stopnia, ale robi to w sposób, który zachęca pracownika do zrobienia tego, co najlepsze. W tym przypadku można powiedzieć, że przywództwo polega bardziej na kierowaniu niż na czymkolwiek innym. Będąc wzorem do naśladowania i traktując ludzi z szacunkiem i zachętą, można dążyć do wydobycia z nich tego, co najlepsze i przejść na zupełnie nowy poziom sukcesu biznesowego.